Co warto wiedzieć przy kupnie mieszkania?

administrator 18 sierpnia 2020

Własne cztery kąty to marzenie wielu z nas. Jednak zakup mieszkania to w gruncie rzeczy dość skomplikowana procedura, a ogrom rzeczy do załatwienia może być na początku nieco przytłaczający. W niniejszym artykule podpowiemy Państwu, co warto sprawdzić nabywając własne lokum, a także jakie podatki i opłaty przyjdzie nam zapłacić.

Co warto wiedzieć przy kupnie mieszkania?

Nabywając koniecznie trzeba ustalić, jaki jest jego stan prawny. Wszystkie niezbędne informacje w tym zakresie możemy zdobyć zapoznając się z prowadzoną dla danego lokalu księgą wieczystą. Dowiemy się z niej, czy osoba z którą zamierzamy zawrzeć umowę, faktycznie jest właścicielem lokalu i ma prawo, aby go sprzedać, bez trudu sprawdzimy także, czy na nieruchomości ustanowione są hipoteki lub służebności.

Tego rodzaju podstawowa weryfikacja pozwoli nam uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości – może się np. zdarzyć, że osoba chcąca nam sprzedać mieszkanie w rzeczywistości jest tylko jednym ze współwłaścicieli, a reszta z nich nie wyraziła zgody na sprzedaż nieruchomości. Informacje o sumie obciążeń hipotecznych znajdziemy w IV dziale księgi wieczystej – koniecznie warto tam zajrzeć!

Decydując się na zakup lokalu warto również wiedzieć, jak w najbliższym czasie będzie zmieniać się okolica. Informacje te mogą mieć przecież kluczowe znaczenie dla naszego komfortu życia – z pewnością nie będziemy zadowoleni, jeżeli na miejscu tej pięknej łączki, którą widzimy z okna, powstanie np. oczyszczalnia ścieków. Bardzo pomocny jest plan zagospodarowania przestrzennego, z którego dowiemy się jakie inwestycje planowane są w pobliżu w ciągu najbliższych lat.

Podatki i opłaty przy zakupie mieszkania

  • podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości – 2% wartości rynkowej zakupionej nieruchomości (dotyczy rynku wtórnego), w przypadku nabycia mieszkania z rynku pierwotnego na kredyt będzie to 19 zł
  • taksa notarialna za sporządzenie umowy sprzedaży – wysokość zgodna z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości
  • wpis do księgi wieczystej – 200 zł, jeżeli lokal nie posiada księgi wieczystej zapłacimy dodatkowo 60 zł za jej założenie
  • prowizja biura nieruchomości – z reguły jest to 2,5% wartości transakcji, o ile oczywiście korzystaliśmy z jego usług

Korzystanie z usług biura nieruchomości jak powszechnie wiadomo nie jest obowiązkowe jednakże dla własnego spokoju i bezpieczeństwa warto zatrudnić profesjonale biuro nieruchomości. Nie warto w temacie nieruchomości ryzykować. Dobry pośrednik będzie wiedział na co szczególnie zwrócić uwagę, na każdym kroku mogą czyhać na kupującego niespodzianki. Zakupu nieruchomości nie dokonuje się w życiu często a nasza pamięć bywa ulotna. Biuro nieruchomości zajmujące się tą tematyką na codzień, takie które ma na koncie sporo przeprowadzonych transakcji będzie dobrym wyborem. Zaufaj profesonalistom takim jak my. Zapraszamy do współpracy.